Few words from MAJUSA's ex-course trainee, Nurul Nurdalila.

Here are some tips from our ex-course trainee, Nurul Nurdalila. She was successful in her interview with Qatar Airlines. It is kind of her to share her interview experience (Thank you!). For those who have attended our course, you should know what she's talking about. For those who have not registered for our course, please do not wait any longer...Time waits for no one...!!

MAJUSA would like to thank Dalila for her tips which we hope will be useful to those attending the cabin crew interview.


Read Nur Dalilah's story here...
"I pass my CV to the interviewer.(Please come early as you never expect what will happen on the day itsef)
1. Pass CV kepada interviewer. Masa ni interviewer akan check grooming u all dengan sekali pandang dan akan tanya "Why do you want to be a cabin crew?". So I jawab "Sebab saya minat dan saya rasa dengan apa yang saya ada seperti didalam paper qualification, my cheerful personality, team player and love to travel dapat menjadikan Qatar Airways become the top airlines in this world"

Lepas stage ni anda boleh balik dan mereka akan call anda dalam 5 jam. Kira2 dalam pukul 5.30 u all akan dipanggil (kalau u lepas stage ni)

2. Englist test and Mathematic test, 24 system and 12 hour system. English ialah soalan2 mengenai essay dan past tense and present tense. Mathematic test (24 hour and 12 hour system). Semasa anda sedang melakukan test ini, nama anda akan dipanggil satu2 dan akan diukur ketinggian anda disamping akan melihat kulit anda. Jangan pakai bedak setebal 5 inci sebsb mereka akan ingat kulit anda tidak bersih sebab tu kena pakai make up tebal. Qatar Airways lebih mementingkan natural makeup. U all leh belajar daripada Ms. Mel sebab makeup yang interviewer suruh kami pakai macam ala2 mekap tu. Sila pakai kasut yang tinggi sikit supaya anda dapat sentuh line yang ditetapkan.
Masa diurang panggil tu I telah senyum sehingga ke telinga. Ingat, mereka akan perhatikan anda dari anda masuk sampai la keluar dari dewan. Sila senyum walaupun semasa melakukan test. Ia menunjukkan anda tenang.

3. Group discussion. Punca group discussion ini dibuat adalah peluang kepada anda dapat markah yang tinggi. Saya tidak bagus dalam writing tapi saya bagus dalam speaking.Kepada sesiapa yang bagus dalam writing nilah masanya anda tambah markah yang ada. Kepada yang lemah writing, nilah masa anda buktikan anda bagus dalam speaking. 1 topik akan di petik dan anda kena discuss. Kadang2 topik akan dipilih dan mereka hanya akan ulang 1 atau 2 kali sahaja. Sila jangan tanya interviewer untuk kali ke 3 sebab anda akan dikira tiada listening skill.

Semasa group discussion akan ada pelbagai candidate yang akan tunjukkan skill masing2. Masa tu, I jadi loud and talkative yang teramat. Ingat! Masa ni anda kena jadi competitive sebab hanya ada 1 peluang. Kalau ada candidate yang potong cakap anda dan beri pendapat dia, sila potong balik cakap dia dan utarakan pendapat anda. Masa ni I asyik bercakap saja dan bagi pendapat. Sila baca suratkhabar banyak2 ye...Masa ni I punya topic is "What is the advantage and disadvantage of media?"

4.Masa ni siapa yang lepas akan dipanggil masuk ke pusingan seterusnya. Masa stage ni, sekali lagi group discussion. Group discussion ni lebih kurang macam tadi tapi topicnya lagi berat dan jumlah candidate lagi sikit. Masa ni I dapat topic
1."Apakah yang anda akan lakukan sekiranya ada passanger yang mabuk dan berbuat bising"
2. "Apakah yang anda akan lakukan sekiranya dalam bilik air ada human waste dan anda mendapat tahu ada passanger yang membawa cebisan daging pork di dalam flight?
Masa ni dia ulang 2 kali saja dan tiada siapa pun yang berani tanya semula soalan. Masa ni mungkin 3 orang atau 2 akan keluar dalam 24 orang yang berjaya ke pusingan ini. Seperti biasa, we have to be loud and talkative!!!!!

5. Berjaya lagi, I dipanggil untuk interview yang akan diadakan keesokan harinya atau selasa. Anda boleh pilih hari yang anda senang.Stage yang ini ialah Personality interview (One to One interview). Masa masuk ke dalam hall, sila jangan tunduk dan masa bercakap dengan interviewer, I sentiasa senyum dan melihatkan bersungguh2 dan yakinkan interviewer i really want this job (start selling yourself kata Ms. Mel. I still remember) dan yang paling penting, ialah eye contact. Sentiasa melihat tepat ke dalam mata interviewer tapi jangan nampak macam nak makan diurang la dan pastikan postur and sentiasa tegak . Pastikan anda bergerak 1 1/2 jam awal untuk mengelakkan masalah macam tayar pancit, atau pertukaran dewan interview dan lain2. Hari tu saya sepatutnya datang pukul 2.30 tapi I gerak dari rumah 12.30. (dari Subang tu). Masa I datang je interview nampak hepi sangat i datang awal.

6. I dapat surat mengatakan CONGRATULATION. Okay.....gudluck to u all.."